Son Dakika Haberler

Ağah Efendi & Salih Efendi

Ağah Efendi & Salih Efendi
Okunma : Yorum Yap

saliefendiBayramı karıştırdılar ne ki! Yeni Osmancılığı karıştırıyorlar!

21 Ekim günü yerel basın ile birlikte olmak ve gündem yaratmak için AKP İlçe Başkanlığı tarafından kahvaltı verildi, kutlamanın resmileşmesi ve bir anlam ifade etmesi için “21 Ekim Gazeteciler Bayramı” ifadesi kullanıldı.

“Sarıyer Yerel Basınında bulunan arkadaşların kahvaltıda, Sayın Başkan   “Gazeteciler  Bayramı” bu tarihte değildir,  uyarısı dahi yapmamaları düşündürücüdür, sadece kahvaltı ve plaket için sessiz kalmak, gazetecilik adına bir ayıp teşkil eder.”

***

21 Ekim tarihi basın tarihi için tabiî ki önemlidir.

“Osmanlıya Karşı Basın Yolu ile İlk Mücadeledir.”

Tercüman-ı Ahval ( Durumların Sözcüsü) gazetesi yayın hayatına girmiştir. Osmanlıyı eleştiren ve mevcut “Osmanlı yönetiminden Demokrasi ve Özgürlükler” istemektedirler.

“Özel sermaye ile çıkarılmış ilk Türk gazetesidir. Tercüman-ı Ahval bir haber gazetesi olmakla kalmayıp, Osmanlının o dönemdeki birçok ekonomik ve toplumsal olayları tartışmaya açmış, Eğitime önem vermiş, Eğitimdeki bozuklukları eleştirmiş, çağdaş eğitim anlayışını savunmuştur. Bu anlayışta olduğu için bir süreliğine Tercüman-ı Ahval kapatılmıştır.

Tercüman-ı Ahval, Osmanlıyı eleştiren ilk gazete olması dolayısı ile basın tarihinde önemli bir yerin sahibi olmuştur.

Onlara “Yeni Osmanlıcı” denilmektedir”

Agah Efendi, Yenilikçi aydınların kurduğu “Yeni Osmanlı Cemiyetinin”  1865 deki ilk üyelerindendir,” Bu örgüt Osmanlı aydınları arasından seçilecek üyelerle bir meclis toplanmasını ve ülkenin bu meclis ile yönetilmesini savunuyordu, “Namık Kemal, Ziya Paşa” bu örgüttendi.

Padişahın baskıları sonucu “Agah Efendi Paris’e kaçtı.”  Öteki örgüt üyeleri 31 Mayıs 1867-1871 yılları arasında Fransa, İngiltere ve Belçika’da yaşayan Agah Efendi Paris’te arkadaşları ile birlikte “Muhbir” (Haberci) ve Hürriyet gazetelerini yayınladı.

“ Oysa,  William Churchill adında bir İngiliz tarafından yarı resmi Türkçe gazete  – Ceride-i Havadis – 1840 yılında kurulmuştur.”

Genel resmi bilgiler böyle..

***

“Agah Efendi ile Salih Efendi “ arasında ki düşünce ve mücadele farklılıkları çok değişiktir.

Agah Efendi, Osmanlı döneminde devrim sayılacak kararla,  eğitime, ekonomiye başkaldırarak, demokrasi ve özgürlükler istemektedir. Yeni Osmanlı hareketi örgütünü kurarak aynı zamanda yayın organını çıkarmıştır. Sürgünlerde yaşamış ve “Hürriyet” demiştir.

Düzene karşı gelmiş ve mücadele vermiştir. Yenilikçidir.

***

Salih Efendi ne yapmaktadır.

Bugün Agah Efendilerin, Namık Kemallerin, Fuat Paşaların, Şinasilerin Osmanlı ile mücadelesini hiçe sayarak Yeni Osmanlıcıların devamı olan Türkiye Cumhuriyeti’ni “Eski Osmanlı’ya” döndürmeye çalışanlara yardım etmektedir. İnsanları aydınlatmak yerine geri dönüşümü desteklemek için maddi ve manevi seferberlik başlatmıştır.

“ Tercüman-ı Ahval’ı sahiplenirken, aynı mücadele içinde olmak esastır.”

Bugün Türkiye Cumhuriyeti düşüncesini sahiplenmekte zorluk çeken bir hükümetin yerel temsilcisi olarak Tercüman-ı Ahval’i savunmak tarihi bilmemektir.

***

Salih Efendi, iyi bir dost ve arkadaştır.

Adam satmaz, ihanet ve inkarcılık karakterinde yoktur. Her zaman yardım almayı ve vermeyi seven, bulunduğu makamın kendi öz düşünceleri ile hiçbir alakası olmayan,”Siyaseti  Mecburiyetten” kabul etmiş bir Sarıyerlidir.

Salih Efendi gibi Agah Efendi’de Sarıyerlidir..

Keşke, Balcı’ya sorsalardı!

Osmanlı’nın ilk Türk gazetesini bir Sarıyerli çıkarmıştır, Agah Efendi 21 Ekim 1860’da Tercüman-ı Ahval’i kurdu, bugün onu kutlamak için buradayız. Tarihteki Sarıyerlilerin değerlerine sahip çıkıyoruz diyebilseydi.

Keşke gerçekleri siyasetin etkisinde kalmadan, bir kutlamada halkın taleplerini dile getirse, Sarıyer’e yapılan hizmetleri Salih Bayraktar gibi söyleyebilseydi, Salih Efendi’lik yakışmadı.

Eski Sarıyer’li tarihi kişileri anmayı bizde unuttuk, Bir özür de benden

Mustafa Balcı

 

YORUMLAR (İLK YORUMU SİZ YAZIN)